Wednesday, May 16, 2007

Waarom boek je een reis niet online?

Dagelijks worden we bestookt met aanbiedingen van reisorganisaties. De concurrentie blijkt moordend te zijn. Het online boeken is tegenwoordig ook binnen een paar minuten geregeld. Toch blijkt niet iedereen er zo over te denken. Uit een onderzoek van Forrester Research in het vierde kwartaal van 2006 onder 5.000 Amerikanen blijkt dat de beveiliging en veiligheid van betalen het grootste struikelblok is om online te betalen.
De vijf belangrijkste redenen waarom mensen hun reis niet online hebben geboekt:

Bezorgd over de veiligheid van betalen
Van alle respondenten bleek 16% geeft zijn of haar creditcard gegevens niet via internet te willen prijsgeven. Bijna eenderde die wel online hebben gekeken naar een geschikte reis, grepen uiteindelijk toch de telefoon of gingen naar het reisbureau om een reis te boeken.

Bezorgdheid over fraude bij online betalen is een buitengewoon belangrijk issue. De bezorgdheid over de veiligheid van online betalen blijkt ook toegenomen. Ondanks beveiligde verbindingen, logo’s van betalingspartners etc. hebben internetgebruikers blijkbaar nog niet kunnen overtuigen.

Gebruiksvriendelijkheid c.q. prestaties van de websites
20% van de respondenten raakten dusdanig gefrustreerd over de gebruikte online reserveringssystemen dat zij niet online wilden boeken.

Je vraagt je of reisorganisaties hun sites wel voldoende getest hebben op gebruiksvriendelijkheid en performance. Dit is een belangrijk punt. Elke vorm van frustratie moet worden weggenomen omdat dit de gebruiker een stap dichterbij wegklikken naar een andere site brengt. Focus op gebruiksvriendelijkheid van de website staat m.i. op de eerste plaats.

Gebrek aan flexibiliteit van websites
Websites van reisorganisaties zijn zelden flexibel. Speciale wensen kenbaar maken is vaak niet mogelijk.

Geen persoonlijk contact
Het gemis aan persoonlijk contact is voor eenderde van de ondervraagden een reden om niet online te boeken.

Een chatfunctionaliteit kan hier veel soelaas bieden. Enerzijds heb je persoonlijk contact en anderzijds kunnen helpdeskmedewerkers je alsnog door een site loodsen om een ticket te bestellen.

Geen onderhandelingsmogelijkheden
Als je online boekt zijn er geen onderhandelingsmogelijkheden. Sommigen denken via persoonlijk contact tot een scherpere prijs te komen. Dit is een opmerkelijke conclusie daar online tickets vaak aanmerkelijk goedkoper zijn.

Internetters ervaren derhalve onveilige gevoelens wanneer zij hun creditcard- of rekeningnummmers prijsgeven via internet. Dit is op zich niet vreemd daar je gegevens als het ware een zwart gat instuurt en je de controle over je eigen gegevens volledig kwijt bent.

Het wegnemen van het onveilige gevoel over betalen zal de online bestedingen een grote boost geven. Aanbieders van producten en diensten die online betaald moeten worden, zorg besteden aan informatie die beschrijft hoe online betaalprocessen in zijn werking gaan. Daarnaast zijn het tonen van logo’s van betaalpartners belangrijk. Hoewel je moet afvragen in hoeverre dergelijke logo’s bij het publiek bekend zijn.

http://www.marketingfacts.nl

No comments: