Monday, May 21, 2007

MOKKA marketing

11 juli 2006 - MOKKA's heten ze, in marketingtaal: Mondige Oudere, KapitaalKrachtig en Actief. De vergrijzing is een groot probleem, schreeuwen politici. Maar waarom eigenlijk? 50-plussers zijn juist zeer belangrijk voor de economie en worden bovendien steeds belangrijker. Steeds meer bedrijven zien een markt in de senioren. Niet alleen omdat ze in aantal toenemen, maar ook omdat ze steeds rijker worden.

In Nederland stijgt het aantal senioren tot 2020 met 40 procent. In diezelfde periode stijgt hun inkomen 25 procent sneller dan dat van een gemiddeld huishouden, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction.


Omzetstijging
De middenstand ziet de omzet nu al groeien dankzij de ‘zilveren generatie’. Op dit moment is ongeveer één op de drie kopers ouder dan 50. In 2030 zijn senioren de belangrijkste consumenten. Fietsenfabrikanten en de vakantiesector profiteren volop, net als de media. Hogere omzetten dus, maar ook meer werkgelegenheid. Volgens Jeroen Brinkhoff van het ministerie van Economische Zaken is de vergrijzing vooral goed voor de 'onderkant van de arbeidsmarkt' waar nu nog veel werkloosheid is. Ouderen geven immers relatief veel geld uit aan persoonlijke dienstverlening en huishoudelijk werk.

MOKKA-marketing
Ook bedrijven en reclamemakers krijgen steeds meer belangstelling voor de MOKKA-generatie. Op dit moment is nog ruim 80 procent van de reclamebudgetten gericht op 50-minners. Volgens Motivaction gaat dit veranderen, al heeft het volgens hem wel tijd nodig. Maar zodra marketeers zien dat andere merken succes hebben met hun MOKKA-marketing volgen ze vanzelf.

Bron: : http://www.managersonline.nl

No comments: